Wednesday, November 08, 2017

Pusula, Lontoo ja sudarien Halloween-retki

Olen nyt ollut kesäloman jälkeen kolme kuukautta töissä ja pitänyt sinä aikana neljä päivää lomaa. Nuo päivät on käytetty todella harkiten:

1) Koululaisilla oli Espoossa ensimmäistä kertaa viikon syysloma. Lauantain olimme kotona koko perhe, mutta sunnuntaiaamusta lähdin kolmen koululaisen kanssa mökille Pusulaan. Isoimmat suunnittelivat kalastavansa ja kaksi virveliä ja viehelaatikko pakattiinkin mukaan.

Kun saavuimme perille, pääsimme heti valmiiseen pöytään. M oli tehnyt meille spagettia ja bolognesekastiketta. Söimme hyvin ja sitten lapset aloittivatkin kalastuspuuhat. A ja Vaari jäivät meille kavereiksi.

Kokosin lipaston, haravoimme lehtiä ja illalla söimme paistia. Vaari lämmitti meille saunan. Saunan jälkeen katsoimme telkkarista Possea ja söimme sipsejä ja karkkia.

Toinen mökkipäivämme meni varsin samanlaisissa tunnelmissa. Illalla paistoimme kodassa makkaraa ja lettuja. Taikina onnistui lopulta, kun lisäsimme vielä muutaman munan.

Kalastajiakin onnisti viimein. K:lla oli jo kertaalleen iso hauki kiinni, mutta pienempi K ei saanut sitä haaviinsa. Kanerva sai Kaapon hauen haaviin asti ja niinpä Kaapo pääsi perkauspuuhiin ja saimme syödä kotona päivälliseksi herkullista haukea.

2) Koululaiset olivat muutaman päivän keskenään kotona. Lauantaina me lähdimme Kanervan kanssa Lontooseen moikkaamaan Kanervan S-kummia. Ensimmäisen päivän vietimme kaupungilla. Näimme Euroopan korkeimman rakennuksen, ihailimme näköaloja View Gardenista, matkustimme metrolla, junalla ja kaksikerroksisessa bussilla, kuljeskelimme St Jamesin puistossa ja näimme pelikaanit ja mustan joutsenen. Kävimme katsomassa vahdinvaihdon Buckinghamin palatsilla ja käväisimme kuninkaallisessa matkamuistopuodissa.

Toisen päivän vietimme studiolla, jossa on tehty Harry Potter -elokuvat. Kiertelimme näyttelyssä viisi tuntia ja tosifanimme K oli ihan haltioissaan. Se videoi ensin ja tutki sitten kaiken vielä tarkemmin. Paikka oli kyllä tosi mahtava. Itse pidin eniten Viistokujasta.

Kolmantena päivänä kävimme juna-asemalla, jossa on laituri 9 3/4. Piipahdimme British Libraryssä ja näimme Alang Turingin Enigma-laitteen. Lopuksi vietimme useamman tunnin British Museumissa. Olin itse käynyt siellä 25 vuotta sitten ja otin nyt samat kuvat muumioista kuin silloin ysin jälkeen. Kahlasimme läpi Egyptin, Mesopotamian, Babylonian, Kreikan, Rooman, Persian ja Japanin. Lopuksi ihailimme vielä kreikkalaista temppeliä ja sen marmoripatsaita. On se kyllä valtava museo! Sinne olisi ihana mennä niin, että voisi vaellella osastoilla useamman päivän.

3) Kolmas reissuni oli Halloween-retki Inkoon Kavalahteen - samaan paikkaan, jossa oli lippukuntamme kesäleiri. Retkellä oli noin 50 sudaria ja 20 aikuista - erittäin hyvä suhde siis. Sudarit tekivät lauantaina esiintyjäjeljen: tekivät roolihahmoja, rekvisiittaa, puvustukset, maskit ja suunnittelivat näytelmän ja lopuksi esittivät sen. Ihan huikeita näytelmiä! Jokainen ryhmä kävi vuorollaan kammokujalla ja lopuksi oli vielä disco.

Meillä oli rekellä hyvät ruuat: lauantaina saimme lounaaksi sadonkerjuukeittoa, johon sai päälle paistettua pekonia ja päivälliseksi saimme papupataa, joka oli maukasta sekin. Iltapalaksi oli Halloween-ruokia: muumionakkeja, sipsejä, nachoja, porkkanoita ja kukkakaalia sekä dipattavaksi guagamolea sekä herkullista, tuoretta leipää. Aamulla saimme riisipuuroa ja evääksi ennen lähtöä oli leivät, pillimehut, banskut ja lakut.

Toisena päivänä sudarit kiersivät suunnistusaiheisilla rasteilla. Minä opetin karttamerkkejä. Yllättävän hyvin ne lapsoset tunsivat ne.

Siinä olivatkin sitten syksyn reissut. Kanerva lähtee fudisturnaukseen Tallinnaan nyt perjantaina, mutta me muut jäämme kotimiehiksi. Minä pääsen vielä ennen joulua työmatkalle Kanadaan. Juhlin siellä, kun Suomi täyttää sata vuotta. Meidän pitää perheen kanssa juhlia ennen minun matkaani.

Keväällä olen menossa Kaapon kanssa fudisreissulle Barcelonaan, teologian nestoreiden kanssa Geneveen ja perheen kanssa haluaisin lähteä Rukalle laskettelemaan.

Ai niin, ja uskokaa tai älkää, minä valmistun! Joulukuussa saan teologian maisterin paperit ja sitten olen DI, KTM, HuK, FM ja TM. Oiskohan se sitten siinä se opiskelupuoli.

Mutta on kyllä hyvä fiilis. Vielä muutama viikko töitä ennen tuota reissua, sitten viikko Kanadassa, ja sitten enää pari viikkoa, niin onkin jo joulu.

Ensi viikolla saamme vihdoin keittiön lattian kuntoon ja toivottavasti taas astianpesukoneenkin toimimaan. Olemme eläneet nyt kolme kuukautta ilman astianpesukonetta ja se on suurperheessä aika tuskaa. Mutta nyt tosiaan vihdoin jo taas voiton puolella, jee!