Wednesday, October 01, 2014

Espanja, Mallorca 2014

Lähdimme reissuun lauantaina iltapäivällä. Kääpä kävi vielä aamupäivällä hommaamassa yhden Fair Play -kortin maalivahtina. Lento oli myöhässä, joten kävimme hakemassa kolmioleivät matkaa varten. Söimme välipalan kotona, tilasimme taksin ja matkustimme kentälle. Saimme mukavan odotustilan ja otimme nenäsuihkeet, korvatipat ja särkylääkkeet - lapset olivat nuhaisia lähtiessä - ja söimme ne leivät. Teimme vessareissuja ja Tax Free -piipahduksia lasten kanssa.

Koneessa odotti yllätys: kolme meistä oli buukattu riville 2 ja kolme riveille 46-47. Sen siitä saa,  kun majoittuu kahdessa huoneessa. No, Mies istui T&T:n kanssa kakkosrivillä, K&K menivät riville 46 ja me istuimme Oivan kanssa rivillä 47. Olimme ottaneet kaikille ateriat ja kolme isointa saivat kuulokkeet. Ne katsoivat Lego Movien ja Itse Ilkimys kakkosta, Taimi ja Oiva nukkuivat. Matka sujui loistavasti. Oiva söi lennolla ja näytti Minikäävän mielestä ihan kalalta siinä röhnöttäessään.

Myöhään illalla saavuimme Mallorcaan. Bussien kanssa oli vähän häslinkiä. Lastasimme jo kamat yhteen bussiin, mutta paikkoja ei ollutkaan tarpeeksi. Roudasimme kamat toiseen paikkaan ja sinnekään emme meinanneet mahtua, mutta Oivuska tutti suussa kaukalossaan hellytti matkanjärjestäjän ja pääsimme matkaan. Olimme yöllä perillä. Laitoimme lapset nukkumaan ja minä kävin vielä syömässä vähän tomaatti-mozzarella-salaattia yöpalaksi.

Aamulla menimme aamiaiselle, joka oli ihan loistava, jokaiselle löytyi jotakin. Myöhemmin matkasta Taimi erikoistui pinkkeihin ruokiin (jätskiä, pirtelö, vanukasta, kakkua) ja Touko ravitsi itseään lähinnä muffinsseilla ja donitseilla. No, söi ne sentään spagua. Kääpä ja Minikääpä maistelivat sen sijaan rohkeasti kaikkea mahdollista: pieniä, grillattuja kalmareita, monenlaisia mustekaloja, erilaisia tuoreita kaloja ja ihania pikku kakkuja. Hedelmät ja kasvikset olivat tuoreita ja herkullisia ja niitä meni viikon aikana kiloittain, vesimelonia, melonia, ananasta. Bamse-kerhoon otettiin aina evääksi vettä ja hedelmä. Välipaloina syötiin herkkuja, ja Kääpä learned by heart seuraavat lauseet:

-Can I have chocolate/strawberry/vanilla ice cream, please?
-I´d like to have a chocolate/strawberry milkshake, please.

Myös slush, jäähilejuoma, ja mehujäätikut tekivät kauppansa. Minä söin erilaisia lihoja ja kaloja, paljon kasviksia ja hedelmiä ja jälkkäriksi jätskiä, pieniä kakkusia ja juustoja, taateleita ja viikunoita. Ja tietenkin maitokahvia, chai-teetä ja laittikokista. Lapset joivat tuoremehuja ja limuja, maitoa ei kaivannut ihme kyllä kukaan. Ja ette usko: parilla dinnerillä otin vähän punkkua ja yhtenä iltana jopa tilkan tummaa rommia. Silloin terassilla iltaohjelmaa katsellessa, illan pimetessä, elämä tuntui täydelliseltä: viisi kaunista, viisasta, taitavaa lasta tuhisi sängyissään ja mieskin valvoi unta naapurihuoneessa.

Sen lähemmäs ei päästy, vaikka terassien välissä oli vain lasiseinä ja Mieskin oli ostanut oikein punkkupullon kaupasta yhteisiä illanviettoja varten, sillä su ja ma olimme niin väsyneitä ja ti-la huoneistoissamme majaili potilaita. Toukolainen sairasti ti-la ja Minikääpä to-pe.

Onneksi meillä oli Blue Village -kohde ja All Inclusive. K&K liikkuivat itse omiin rientoihinsa, Fun Brakeen, Born to Moveen ja fudikseen, Taisku piti sentään vielä viedä Bamse-kerhoonsa. K&K:lla oli kerhossaan kasvomaalausta, käsirenksujen tekoa, agenttisuunnistusta ja vesisotaa. T&T pääsivät hoitamaan pehmolelujaan lääkäripäivänä ja tapaamaan Bamsea ystävyyspäivänä. Taimi meni kolme kertaa kerhoonsa yksin ja Toukoa harmitti, kun se tuli milloin minkäkin näköisenä kotiin. Yhtenä päivänä sillä oli merirosvomaalaukset ja lippikseen liimattu merirosvohattu, seuraavana päivänä pupun korvat ja vikassa Bamse-klubissa niillä oli sirkus ja Taimi oli saanut olla nuorallatanssija.

Kääpä oli täpinöissään, kun se sai kehuja isoilta pojilta. Se oli oikea Alcudia Pinsin maalitykki, mutta pelasi myös maalivahtina. Minikääpäkin pelasi fudista, mikä ilahdutti kovasti. Kääpä teloi jalkansa törmätessään tiiliseinään ja joku tanskalainen mies kantoi sen lähelle huonettamme. Vikana iltana se kadotti rakkaan MM-fudispallonsa vuodelta 2008, mutta toivo elää, että se löytyy vielä jostain.

Taimi hurahti Bamseen ihan täysillä. Se halasi Sutta, Pomppia, Kilpistä ja Bamsea ja keskiviikkoiltana meillä oli harvinainen vieras: itse Bamse toi Taimille lahjaksi uuden hiekkalelusetin ja kaikille lapsille pienet Bamset. Nyt Taimi odottaa, että Bamse tulee käymään täällä meillä, niin se voi antaa Bamselle lahjan.

Uimisesta tykkäsivät tietysti kaikki. Hotellissa oli seitsemän uima-allasta ja seitsemän vesiliukumäkeä, ja ranta oli mahtava. K&K pääsivät mereen uimaan ja hyppimään aaltoihin. Taimille riitti pikkualtaita valittavaksi. Pieniä kuskattiin uudessa vihreässä veneessään ja K&K saivat ison delfiinin, Mr Mallorcan. Hypätessä laskettiin yksi-kaksi-kolme-Bamse!

Iltaisin hotellilla oli ohjelmaa, ja K&K:lla joka ilta Born to Move -tanssiesitys. Taimi olisi päässyt Bamse Stariin, mutta hannasi viime tingassa. Taimi piti myös Thompson the Dogista, jolla oli oma shownsa.

Kääpä halusi ostaa itselleen Flamenco-mekon, punaisen, ja Taimi sai samanlaisen pinkin. Asuun kuuluivat korkkarit ja hiuslenksut ja niissä ne sitten hipsivät aamusta iltaan. Ellei sitten uitu tai pelattu fudista, tai kiipeilty. Toukolaisen päivät kuluivat Disney Channelin parissa ja aina välillä se jaksoi mukaan syömään, muuten kuskasimme sille hedelmiä huoneeseen. K&K toivat potilaalle lohdutukseksi pieniä leluja: Hot Wheels -auton, dinon, pehmohämähäkin, lumisadehärän ja Lego-veturin. Kotona se brassaili saaneensa eniten leluja Espanjasta, vaikka reissussa olikin tosi raasu. Minikääpä valitsi auton, laivassa olevan pullon ja pehmosammakon, Kääpä pehmomustekalan ja Taimi Minni-laukun. Oivalle ostettiin pieni FC Barcelona -pallo, jonka se voi sitten hukata kymmenen vuoden kuluttua.

Minä olin onnessani, sillä pääsin kerrankin jumppiin. Kävin kerran vesijumpassa ja seitsemän kertaa Les Mills -jumpissa: 4 BODYBALANCEa, 2 CXWORKSiä ja 1 BODYVIVEä. Kaikki tosi hyviä! Kelpasi sitten maistella juustoja ja kakkuja, kun oli reenannut.

Lauantai oli kotiinpaluupäivä. Luovutimme huoneen ja vietimme päivän kahdessa katosvuoteessa. Teimme pieniä uimareissuja ja söimme lounaan ja päivällisen. 19.30 lähti bussi, 22.50 kone ja yöllä palasimme kotiin. Lapset jatkoivat unia kotona, minä purin matkalaukut. Sain pyykit pestyä ja meinasin jo siirtää kesävaatteet kiertoon, mutta taidan sittenkin jemmata ne vielä - ehkä tehdään uusi reissu jo keväällä.