Wednesday, December 28, 2022

Kääpälä is back! + koronavuodet 2020-2021

 Viimeksi olen kirjoitellut vuonna 2019. Sen jälkeen elämä olikin pitkään vain koronaa.


Pääsimme Käävän ja Minikäävän kanssa hiihtolomalla 2020 Itävallan Alpeille Bad Gasteiniin. Olin haaveillut laskettelureissusta Alpeille koko elämäni ja vihdoin sain taas yhden unelman toteutettua.

Reissu oli ihana: laskimme pitkät päivät, saimme aurinkoa ja söimme hyvin. Meillä oli tosi kiva majoitus ihan lähellä hissejä. Kävimme myös kaksi kertaa kuumaan lähteeseen perustuvassa kylpylässä, jossa uitiin ulkosalla tähtitaivaan alla. Niin ihanaa!


Olin hakemassa Minikääpää pelikavereineen Esport Areenalta, kun minulle soitettiin. Minut asetettiin karanteeniin, sillä työkaverillani oli korona ja olin altistunut. Mietin, että jätänkö ukkelit Areenalle illallalla kello kymmenen, mutta päätin, etten jätä. Vein pojat kotiin ja kerroin uutiseni. 

Olin kaksi viikkoa karanteenissä enkä päässyt hamstraamaan vessapaperia. Sen sijaan kävelin paljon metsässä ja meren rannalla ja teimme perheen kanssa retkiä lähiluontoon.

Kesältä 2020 peruttiin kutakuinkin kaikki, mutta kesällä 2021 pääsimme sentään jo lippukunnan leirille Raundille. Lapset saivat aina välillä harrastaa ja välillä taas harrastukset jäivät tauolle. Välillä saatiin harrastaa sisätiloissa ja välillä treenit piti järjestää ulkona.


Taimisto harrasti tuolloin uintia. Uintia on vähän hankala harrastaa Suomessa talvisin ulkona, mutta onneksi uimahallit pystyttiin pitämään aina aika ajoin auki. Treeneinä oli paljon ulkoleikkejä ja jopa pulkkamäkeä. Minikääpä harrasti puolestaan futista ja kyllästyi toisena koronakeväänä pelaamaan futista ulkona lumihangessa. "Äiti, siellä sataa lunta!" Niinpä futis jäi. Toukolainen jätti tanssin korona-aikana. Niiden kisamatka Amsterdamiin peruuntui. Ilmoitin käävän vielä syksyksi EDU-ryhmään, mutta se halusikin lopettaa koko lajin. Jouduin kuitenkin maksamaan koko vuoden maksut ja se kyllä harmitti. Kääpä harrasti cheeria ja teatteria. Kisoja peruuntui ja siirtyi ja teatteriesitykset siirtyivät. Onneksi yhdeksännen luokan aikana valmisteltu esitys päästiin katsomaan ykkösen syksyllä. Hyvää kannatti odottaa!


Itse en harrastanut juuri muuta kuin partiota. Opiskelin kuitenkin korona-aikana Personal Trainerin tutkinnon. Olin haaveillut reissuista Kisakallioon, ostin oikein uuden laukunkin, mutta lopulta tein lähes koko tutkinnon etänä.


Omat työni ovat jatkuneet kutakuinkin normaalisti. Vedin yhtä tiimiä 2017-2019, ja lokakuussa 2019 sain vastuulleni Data & Cloud -tiimin perustamisen. Aloitimme myös alkuvuodesta 2020 uuden, ison projektin. Olimme palkanneet paljon uutta väkeä, mutta projektin käynnistäminen olikin tavanomaista haastavampaa, sillä jouduimme ensin koko porukka karanteeniin ja sen jälkeen etätöihin. Tutulla porukalla homma olisikin ollut helpompaa, mutta nyt meillä oli aloittanut parikymmentä uutta ihmistä, joihin oli vaikea tutustua pelkän Teamsin välityksellä. Kuitenkin ihmisten johtamisessa on tärkeää tuntea toinen.

Mies vaihtoi työpaikkaa ensin keväällä 2020 ja sitten syksyllä 2021. Minä olen sen sijaan ollut jo kymmenen vuotta samassa työpaikassa. Toki työnkuvani on muuttunut ja rikastunut koko ajan, pyöritin mm. muutaman vuoden gradupiiriä meillä töissä ja innostuin vihdoin itsekin väikkärin tekoon.


Ensimmäinen koronakevät oli tosi raskas. Meitä oli yhtäkkiä kotona useampi etätyöläinen ja -koululainen ja lisäksi etäviskari, jonka kanssa laskimme makaroneja ja ihmettelimme elämää. Mies viihtyi etätöissä, mutta itse livahdin toimistolle aina, kun sa vain mitenkään oli sallittua. Nautin siitä, että saan keskittyä töihini eikä kukaan ole keskeyttämässä tai oven takana odottelemassa.


Koska pariin vuoteen ei juuri kyläilty, pienimmät unohtivat kokonaan, keitä heidän sukulaisensa ovat. Keväällä 2021 teimme reissun Verkkokauppaan. Seuraava keskustelu kiteyttäköön korona-ajan tunnelmat:


Lapset, kattokaa, nyt me ollaan Helsingissä!

Ooh!

Mä en oo ikinä ollu Helsingissä!

Vaari ja Pappa asuu Helsingissä.

Tuol menee ratikka!

Oikeesti!

Tää on ihan sika siisti paikka!

Tuol on hotelli! Mä en ees tienny, et Suomes on hotelleja!

Hei koirapuisto! Mä en oo ikinä nähny koirapuistoo!

Saarenbaari! Mä en oo ikinä nähny baaria!


No comments:

Post a Comment