Thursday, October 27, 2016

Tukholma ja Junibacken

Olemme reissaneet laivalla aika vähän, lentokoneella enemmän. 2012 teimme syyslomalla Tukholman reissun A:n, A:n ja R:n kanssa ja seuraavana kesänä kävimme Tallinnassa. Viimeisestä laivareissusta olikin kulunut yli kolme vuotta ja lapset olivat innoissaan. Oiva ja Taimi pomppivat aamulla tarhaan mennessään "Laivalle! Laivalle! Isoon laivaan!" ja jännäsimme, miten ne malttavat olla koko pitkän päivän, mutta hyvin oli mennyt.

Teimme etäpäivän ja haimme puoli kolmelta pienet tarhasta. Isoilla olikin torstai syyslomaa. Menimme satamaan tilataksilla. Minä luin meilejä vielä taksista, mutta sitten en enää kurkkinut vaan aloitin 7,5 tunnin loman.

Veimme ensin tavarat hyttiin. Saimme onneksi vierekkäiset hytit, toinen tytöille ja toinen pojille. Sitten suuntasimme karkkibingoon. Reissumme alkoi onnellisissa merkeissä, sillä Oiva voitti pääpalkinnon, ison Hyvää Makumaasta pussin ja oli syystäkin ylpeä.

Menimme kuudeksi syömään. Ruoka oli hyvää ja jokaiselle löytyi jotain. Minä panostin tapani mukaan kylmiin kalaruokiin, mutta oli muukin toki hyvää. Lapset täyttivät viimeiset kolot lasten pöydän Englannin lakuilla.

Ruuan jälkeen pääsimme sirkuskouluun. Illalla oli vielä koululaisten sirkuskoulu. Opeteltiin pyörittämään lautasta kepin nokassa, jonglööraamista, tasapainoilua, siltaa, niskaseisontaa sun muuta. Kaikki lapset tykkäsivät tosi paljon.

Pienet viihtyivät tietenkin myös leikkihuoneissa. Taimi rakasti pallomerta ja Oiva junaratoja.

Illalla näimme ihan parhaan taikuriesityksen ja Kanerva pääsi vieläpä avustajaksi. Pienet tykkäsivät Ville Vikingi discosta.

Otimme molemmille päiville päivällisen ja aamuiksi aamiaisbuffan. Se oli hyvä, sillä kaikille löytyi helposti sopivaa syötävää. Ja karkkia syötiin tietty kanssa.

Perjantaina lähdimme Tukholmaan. Menimme satamasta bussilla Djurgårdeniin ja kävelimme vaahteranlehtien seassa Junibackeniin, jossa emme olleet kukaan koskaan käyneet.

Aloitimme torilta, jossa tapasimme mm. Mikko Mallikkaan, Katto Kassisen, Viirun ja Pesosen. Seuraavaksi tutustuimme kiertävään näyttelyyn, Muumilaaksoon. Sitten kävimme Satujunan kyydissä, ja se oli ihan huippu. Sitten vielä Peppi Pitkätossun talo, maukkaan lihapullat ja matkamuistot. Mies lähti Oivan kanssa kävelylle ja muut lapset alkoivat lopuksi vielä piilosta Muumimaassa, ja esiintyivätkin oikealla lavalla minulle.

Oli kyllä huippu reissu! Kanervalle piti ostaa huulipuna, huultenrajauskynä ja kajal. Aika liikkistä :) Saimme kyllä asiantuntevaa opastusta, kun minun meikkaustaitoni ovat 0/5. Kaapo löysi korvanapit, Touko Ninjago Legon, Taimi Frozen-namisalkun ja Oiva bussin, joka sillä on ollut nyt joka päivä mukana tarhassa.

Lauantain ja sunnuntain söimme karkkia ja toivuimme reissusta. Nyt aletaan päästä balanssiin.